Recenze: Městečko na kraji dějin

Krakowiec je malé městečko na dnešní Ukrajině. Místo má pohnutou historii plnou konfliktů. Politických, vojenských i náboženských. Knížka je holdem místu, kde se nikdy nežilo lehce, stejně jako lidem, kterým nezbylo než zatnout zuby a rvát se s osudem.

Bernard Wasserstein se celý život zabýval historií. Vystudoval ji, přednášel ji a psal o ní knihy. Narodil se v Londýně, jeho kořeny jsou v Krakowiecu, přednášel na Chicagské univerzitě a nyní, když je na odpočinku, žije v Amsterdamu. Na svém kontě má několik knih, které získaly ocenění. Jde o odborné publikace, anebo populárně naučné knihy. Taková je i kniha Městečko na kraji dějin. To vychází v nakladatelství Jota.

Nenechte se zmást názvem a velmi povedenou obálkou typickou pro romány. Městečko na kraji dějin je plnokrevná odborná publikace. Ano, sledujeme společně osudy mnoha lidí, ale tenhle příběh není o nich. Ne, ten je o místu, kde se narodili, žili, anebo z něj museli uprchnout. Autor se v předmluvě a úvodních kapitolách vyznává z úcty a lásky k místu, odkud pochází jeho rodina. Na Krakowiec se zapomnělo, protože tohle místo nebylo ničím výjimečné. Lidé se nebouřili, spíše trpce snášeli, co je potkalo. Městečko na tom bylo podobně. Mlčelo a snažilo se přežít.

Wasserstein se nesnažil obnovit jeho slávu, protože to by ani nešlo, ale snažil se připomenout důstojnost města, které dokázalo obstát ve světě, který několikrát doslova zešílel. Městečko na kraji dějin mapuje historii města od počátku, a to velmi důkladně. Kniha není psána s touho po senzaci, není to napínavá detektivka ani společenský román. Co se týče postav, autor popisuje, co se jim přihodilo. Není to beletrie, přesto si vás kniha podmaní a vy budete zvědaví na další informace. Bernard Wasserstein pochází z židovské rodiny. Židé to neměli lehké nikdy a nikde, tady obzvláště.

Krakowiec je městečko v polsko-ukrajinském pohraničí, kde se střetávaly různé kultury a různá náboženství. Místem se v minulosti prohnala vojska kozáků, Turků, Švédů, Rusů a Poláků. Městečko zažilo nadvládu Poláků, Rusů, Habsburků, Čechoslováků, nacistů a Sovětského svazu. Když se podíváte na jednu z map, které jsou v knize, bude vám rázem jasné, že Krakowiec to nemá nijak lehké ani dneska během válečného konfliktu. V době osvícenství městečko zažilo chvilkovou slávu, ale z té zbyly jen trosky. Lidé se starali o to, aby přežili, aby se neznelíbili vrchnosti, a všechno ostatní byl zbytečný luxus.

Lidé, kteří zde vyrůstali, byli houževnatí a odolní stejně jako město samo. I když museli rodné město opustit nebo byli vyhnáni (či deportováni), většina se sem vrátila, i když nemusela. Třebaže se kniha týká jednoho města, autor obecně poukazuje na nebezpečí nejen války, ale také rasismu a xenofobie. Autor se s vámi rozdělí o své niterné pocity a zprostředkuje vám osudy svých předků. Během pátrání v archivem a při rozhovorech s pamětníky zjistil řadu překvapivých a nových informací. Městečko na kraji dějin působí lidsky a vy si díky němu připomenete, co je v životě důležité. A nejspíš pocítíte vděčnost za to, že jste tady a ne tam.