Recenze: Sedmý kámen

Malebný ostrůvek Levermoir poblíž Irska byl vždycky opředený dávnými legendami a pověrami. Tím, že místní obyvatelé žijí velmi semknutě, přetrvávají některé z nich až dodnes. Pokud se začtete do knihy Sedmý kámen, společně s jejími hrdiny zjistíte, že nic není náhoda a to, co víte či vidíte, je ve skutečnosti jenom špička ledovce.

Svět, který jinde nenajdete

Když se mi tahle kniha dostala do ruky, okamžitě mě zaujala jednak svojí rozsáhlostí slibující dlouhý a napínavý děj, ale také mapkami na začátku. Slouží k lepší představě, kde se co odehrává a kdo je kdo ve dvou ostrovních vesnicích Bruach Thiar a Bruach Thoir. Už tady na vás z mnoha keltských názvů dýchne magická atmosféra kamenných kruhů a větrem ošlehaných skalisek uprostřed nekonečného moře. Osobně bych vůbec nepoznala, že autorem, který Levermoiru vdechnul život, je italský spisovatel. Guido Sgardoli zná perfektně irské reálie i spoustu mytologických souvislostí a za svoji tvorbu pro děti už sklidil mnohá ocenění.

Hlavním hrdinou příběhu je chlapec Liam, který po smrti své matky vyrůstá jako dříví v lese a se svým otcem má velmi složitý vztah. Domácí prázdnotu naštěstí vyvažují nejlepší kamarádi – sečtělý Milton zvaný Midrius a drsňačka Dotty. Každý z nich je úplně jiný – zatímco Midrius je slušné dítě přísných majitelů hostince Ryšavý jelen, Dotty je potížistka s otcem ve vězení, která si nepotrpí na nějaký sentiment. No a pak je tady ještě Fionnula – místní kráska, pro kterou má Liam slabost.

Minulost znovu ožívá

Ale zpět k příběhu – stejně jako drsná příroda jsou tady zocelení i lidé, kteří mezi sebe jen tak nepřijmou nějakého cizince. Právě v takové svízelné pozici se nachází i detektiv O’Hara, který sem přijíždí trajektem vyšetřovat smrt strážce majáku. Ještě netuší, že tohle úmrtí je jenom naprostý začátek zkázy, která přijde. Podivné události i nešťastné náhody se začnou vršit a Liam má podezření, že by mohly nějakým způsobem souviset s úlomkem kamene, který našel a na němž se rýsují podivné zářezy. Mohla o tom jeho matka, ještě než zemřela, vědět něco více? A nemohla by jim pomoci jedna z nejstarších obyvatelek ostrova, majitelka květinářství Siobhan Chólmáinová?

Rozjíždí se napínavé pátrání, do kterého se parta dětí pouští na vlastní pěst, protože policie odmítá uvěřit lidovým předpovědím a pověrám. Jak přibývají události, sem tam se doslova odnikud vynoří nějaká zvláštní postavička, jako například domnělý spisovatel Herygh Lilcach. Někteří lidé jako by záhadně přišli o rozum a podnikají nesmyslné věci nebo někoho napadnou kvůli prastaré křivdě. Jak daleko tohle všechno zajde? Co je vlastně Sedmý kámen a proč najednou hrozí zánik celého ostrova? Nechte se překvapit, ale můžu vám říct, že i když děj nejdříve začíná velmi poklidně, závěr knihy připomíná ohňostroj.

Sedmý kámen je originální příběh, který zaujme nejen skupinu mladších čtenářů, pro niž je kniha určená, ale i dospělé. Pokud máte rádi tajemno, napětí, dobrodružství nebo námořnická vyprávění, tuhle novinku od nakladatelství Bookmedia si velmi oblíbíte.

Autor: Iva Viejová