Poskytneme vám LESNÍ TERAPII - zažeňte stres a nabijte se energií

Recenze: Všude samí lháři

Na obálce je právem i text, v němž je Shari Lapena nazývána jako Královna rodinných psychothrillerů. Jakožto čtenáři se totiž ocitneme rovnou v několika rodinách. Každá z nich je jedinečná a každá se potýká s různými problémy. Nejvíc se však zaměříme na tu, z níž se ztratí devítileté děvče.

Stanhope je malé město nacházející se ve státě New York. Je to zdánlivě poklidná část – až do té doby, než z hodiny na hodinu zmizí Avery, dcera uznávaného lékaře Williama Woolera. Rozvíří to místní idylku a pak už začneme pochybovat… Jsou Všude samí lháři?

Co tomu předchází? William udržuje tajný poměr s krásnou Norou, která se svým manželem a dětmi žije nedaleko Woolerových. S Williamem se seznámila v nemocnici a od té doby se v úterky scházejí. Nejde ale jen o pouhé postelové hrátky, zamilovali se do sebe, William plánuje opustit svou rodinu. Místo toho ale Nora udělá jejich vztahu přítrž a z morálních důvodů ho ukončuje. To se stane právě to odpoledne, kdy Avery zmizí. William je plný emocí, které ze sebe dostane nešťastným způsobem.  V úvodu knihy je tedy nasazeno svižnější tempo, které se postupně trošku zpomalí a děj se rozprostírá do více linek.

V maloměstě začínají na povrch vyplouvat záležitosti, které přece „slušné“ rodiny neřeší – nevěra či potlačovaný vztek, který končí vybuchnutím a fyzickým trestem, anebo podivné myšlenky.

Detektivové Blendsoe a Gullyová se nemají moc čeho chytnout, přilítávají jim do cesty střípky, a tak se na služebnu nebo do vazby dostává ten, další den zas onen a dohromady pátrání vázne. Ale že by to snižovalo napětí? To vážně ne. To se stupňovalo i díky tomu, že na začátku knihy přibývali v závěru kapitol podezřelí. Je do zmizení Avery zapletený bratr její kamarádky? Anebo některý z chlapců ze sousedství? Shari Lapena své čtenáře udržuje v neustálé nejistotě.

Avery není běžně se chovající devítiletá dívka – kvůli své poruše je inteligenčně v mnohém napřed, ale zároveň je kvůli své povaze méně zvladatelná a rodiče musejí oplývat nekonečnou trpělivostí. Postava Avery pro mě byla těžce uchopitelná. Nedovedu říct, do jaké míry umí tak malé děvče s poruchou chování kalkulovat a předjímat situace, které by mohly nastat. Chybějící věrohodnost mi snižovala požitek z tohohle rodinného thrilleru. Jinak to bylo po mnoha stranách fajn čtení. Přiznávám, že kniha Shari Lapeny se mi do rukou dostala poprvé, ačkoli po jejích předchozích šesti knihách pokoukávám delší dobu. Spojení rodinných tajemství, napětí a přítomné zlo, které se zničehonic objeví, je lákavé. Díky nenáročnému jazyku jsou Všude samí lháři čtením, které zabaví na pár hodin či dní, a člověk se odpoutá od všedních povinností, protože se zakousne do děje.

Recenzentka Radka