Novinka Blanky Malé: humorná i pikantní – mimořádně se slevou 25 %

Recenze: Alžběta a Nina

Autorka Jana Poncarové není mezi českými spisovateli žádným nováčkem, její knihy přinášejí radost již delší dobu. Osobně jsem ji měla „v merku“ už nějaký ten pátek, ale až nyní jsem se dostala k tomu, abych mohla její spisovatelský um subjektivně posoudit, a to knihou Alžběta a Nina.

Často slýchávám, že se řádí mezi další české spisovatelky typu Mornštajnová, Körnerová, Lednická. S tím však nemohu souhlasit. Ne co se tématu týče. Je to právě krásou jazyka, stylem psaní a uměním vtáhnout čtenáře do děje nevtíravou formou. To jsem u Poncarové „nezažila“. Tím však nechci nijak její počin čtenářsky snižovat, naopak, knihu jsem si užila, jen na pomyslný piedestal našich nej nej spisovatelek s touto knihou, dle mého názoru, nedosáhla.

Nina, Alžbětina vnučka, je tak trochu neurotická, neustále neklidná, nervózní a nesmyslně vystrašená z každé maličkosti. K srdci si bere vše, co si o ní její okolí myslí, co o ní tvrdí. Má sny, ale z nějakého důvodu není s to si je ani náznakem splnit. Přitom nejsou nikterak neokázalé. Řekněme, že si z mladí odnáší šrámy v podobě špatných vzpomínek na odchod otce, který ji spolu s maminkou ze dne na den opustil a dále se moc nestaral. Co mi nebylo jasné, a ani závěrem knihy jsem se to nedozvěděla, proč s odchodem otce přestala Ninu navštěvovat i jeho matka Alžběta, babička Niny.

Alžběta je velice temperamentní žena. V současné době žije v domově důchodců, kde se ji rozhodne Nina navštívit. Ninu celý její život trápí, že vlastně neví, kdo je, odkud její rodina pochází a možná i proto se nemůže usadit a žít tak, jak by doopravdy chtěla. Chce pochopit rodinnou minulost a ví, že času není nazbyt. Pokud chce uchopit život do vlastních rukou, musí se babičky jednoduše vyptat na podrobnosti, které tíží její duši. Jejich vztah se stále časnějšími návštěvami prohlubuje a nabírá na obrátkách. Vše negativní, co mezi nimi vězelo celé roky, se pomalounku zpřetrhává a tyto dvě ženy si k sobě nalézají cestu. S babičkou se vydá na „procházku“ minulostí, z které pochopí dosud jejímu srdci skryté.

Kniha Alžběta a Nina se prolíná v časech – minulost se současností. Alžběta se ve svém vyprávění vrací do dob dávno minulých a ukončuje ho padesátými lety minulého století. Sledujeme nelehké etapy historie naší země, které dodnes dokáží nejedno české srdce rozesmutnit. Nina si z babiččiných poznámek postupně vytváří v hlavě obraz jejího mládí, nelehkou pouť plnou útrap, bolesti a nepředstavitelných překážek, kterými si musela během života projít. Z vyprávění je jasné, že Alžběta musela být dříve velice sebevědomá rošťačka plná elánu.

Obě ženy se sblíží a staré rány se zacelí. Na závěr knihy je odhaleno také největší rodinné tajemství. Pozorný čtenář však nebude jeho odhalením tolik šokován, jelikož již v průběhu čtení mu dochází, k čemu „tajemnému“ kdysi dávno došlo.

Díky znovu nalezeným pokrevním poutům, může Nina konečně nalézt způsob, jak se opět plně nadechnout a začít žít svůj vlastní hodnotný život bez nesmyslných zábran a strachu.