Recenze: Ana

Kdysi elitní právnička dopadla na samé dno. Je otupělá po prášcích na uklidnění, miluje tvrdý alkohol a muže střídá jako ponožky. Odmítá vstoupit do soudní síně a běda tomu, kdo by ji požádal o pomoc. Jenomže co když jde o vlastního bratra? Bratra, který spáchal vraždu a zadlužil se u hazardní společnosti?

Španělský spisovatel Roberto Santiago (1968) vystudoval média a literaturu a poté se věnoval filmu a divadlu. Na svém kontě má řadu úspěšných scénářů k filmům a seriálům a čtenáři jej znají především jako autora knih pro děti. Jeho série „Fotbaláci“ se stala bestsellerem a byla přeložena do mnoha jazyků. Nyní Santiago vyučuje na filmové škole a nově se představil jako autor knih pro dospělé. Ana je strhující právnický a kriminální thriller, v němž Santiago prokázal vynikající fabulační a vyprávěcí schopnosti. Knihu vydalo nakladatelství Host.

Santiago v románu spojil na první pohled nespojitelné, a díky tomu vzniklo něco, co je vskutku čtenářskou lahůdkou. Co se týče hlavní hrdinky, právničky Any, nelze popřít inspiraci v destruktivních a více či méně psychopatických detektivech ze severských knih. Ana je jako člověk naprosto příšerná, ale jako literární postava funguje dokonale. Tahle ženská má snad všechny špatné vlastnosti a být s ní chvíli o samotě dokáže jen šílenec. Budete ji nenávidět, budete se jí posmívat a budete nechápavě kroutit hlavou nad jejím počínáním.

Ale víte co? Aně je tohle všechno ukradené. Ona se doslova rochní v sebelítosti. Je, jaká je, a ani náznakem se vám nesnaží zavděčit. Naopak. Neustále odbočuje od tématu, aby vám s gustem sdělila, jak je příšerná. I díky tomu má kniha více než osm set stránek a patří ke skutečným tlouštíkům. Jakmile se ale začtete, budete mít problém přestat. Stanete se na Aně závislými a budete zvědaví na to, jak obstojí ve světě intrik. Ana ani její autor nejsou žádní idealisté se vznešenými ideály. Jsou to cynici, kteří vám vezmou veškeré iluze.

S pojmy jako „právo“ a „spravedlnost“ zachází velmi volně, a když vám dají nahlédnout pod pokličku španělské justice, bude vám běhat mráz po zádech. „Ana“ je temná, surová a velmi brutální. Santiago se nemazlí se svými postavami ani se svými čtenáři. Pokud vám můžu radit, tak zapomeňte na morálku a vykašlete se na všechna: Co by se mělo správně udělat. Ono „správně“ dostane řádně na frak a vy budete šokovaní tím, komu vlastně držíte palce.

Celý příběh se točí kolem Any a jednoho případu vraždy. Té se dopustil její vlastní bratr a Ana se chtě nechtě pouští do obhajoby. Vůbec se jí do toho nechce, ale protože se považuje za nejlepší právničku v zemi, kvůli bratrovi do toho jde. A to i přesto, že čelí mafii, že je naprosto bez peněz a že je závislá na alkoholu a lécích. Zdravý rozum napovídá, že ostrouhá, ale vy se těšte na řadu triků, před kterými zbledne závistí i legendární advokát Perry Mason. Ana je hodně svérázná právnička i vyšetřovatelka a vy budete šokovaní tím, jak moc je dobrá. Protože je Santiago zvyklý psát dětské knihy, kde je důležité udržet zájem, vypěstoval si nadmíru čtivý styl. Takový, jaký se v thrillerech často nevídá.

Ana je právnický thriller se vším, co k tomu patří. Zápletky jsou umně vybudované, překvapivé a vy se jako bonus seznámíte s řadou právnických fíglů. Ana se nevyhýbá ani kontroverzním a aktuálním tématům. Je to příběh o zločinu, ale je otázkou, kdo vlastně je zločinec. Máte-li rádi inteligentní a napínavé čtení, potom si knihu nenechte ujít. Roberto Santiago se při psaní bavil, celou dobu se baví i Ana, a tím pádem se budete bavit i vy.