Recenze: Barva vraždy Bee Larkhamové

Bee Larkhamová byla svobodomyslná učitelka hudby. Záměrně říkám: Byla. Někdo ji zavraždil a jediným svědkem její vraždy byl třináctiletý Jasper. Problém je, že Jasper není jako my. Nedokáže si zapamatovat obličeje a svět vnímá pouze jako shluk barev. Dokáže i tak pomoct policii vypátrat vraha?

Anglická spisovatelka Sarah J. Harrisová se jako novinářka zaměřuje na problematiku vzdělávání. Díky své práci se začala zajímat o vícesmyslové vnímání a neurologickou poruchu, kdy nemocný nedokáže rozeznat jednotlivé obličeje. Tyto poruchy ji zaujaly, a tak vznikl psychologický thriller Barva vraždy Bee Larkhamové. Jde o autorčin první román pro dospělé čtenáře a u nás jej vydalo nakladatelství Host.

Na první pohled by se mohlo zdát, že Harrisová těží z úspěšné detektivky Podivný případ se psem od Marka Haddona. Ale nenechte se mýlit. Ačkoliv hlavní hrdina a amatérský vyšetřovatel je tak trochu jiný mladík, Barva vraždy Bee Larkhamové je originální a čtivý román, který vás chytí za srdce. Ano, vím, že jde o detektivku se vším všudy, co od ní očekáváte, ale to, co s vámi zamává nejvíc, je vnitřní život hlavního hrdiny. Jasper totiž trpí Aspergerovým syndromem.

Není vyloženě autista, jen to má nastavené trošku jinak. Celý příběh nám vypráví v první osobě a ze svého naivního pohledu. Jeho svět je na hony vzdálený tomu našemu. My vidíme lidi, věci a zvířata, ale on vnímá pouze barvy. Všechno hodnotí odstíny barev a vy chtě nechtě budete žasnout, jakou má fantazii. Protože je, jaký je, a není s ním kloudná domluva, vyšetřování řádně zkomplikuje. To, že dělá zmatky, je ale většinou úsměvné. Kniha je plná laskavého humoru, protože Jasper se nevědomky dopouští řady přešlapů a trapasů.

Bee Larkhamová je jeho nová sousedka. Jde o dvacetiletou dívku, která vyučuje hudbu a která si nedělá těžkou hlavu s věrností. Od počátku flirtuje s Jasperovým otcem a s mnoha jinými. Sousedům je trnem v oku, a když dojde k několika konfliktům, čtenář má k dispozici pěknou řádku podezřelých. Díky Jasperovi a jeho zvláštnostem je možné uchovat tajemství až do konce, proto se připravte na šokující pointu. Jasper se bojí, že jeho otec má ve vraždě prsty, a jistý si není dokonce ani tím, zda je bez viny on sám.

Barva vraždy Bee Larkhamové v mnohém připomíná módní a oblíbené psychologické thrillery s nespolehlivým vypravěčem. Na své si přijdou milovníci napětí, řešitelé detektivních hádanek, ale i ti, kteří preferují umělecky hodnotné texty. Obsahově jde o žánrovou literaturu, protože tomu se nevyhne žádná detektivka, ale stylově jde o příběh, který z vás udělá lepšího člověka. Budete se cítit fajn, vychutnáte si každičké slovo a nejspíš zalitujete, že nemůžete vidět svět očima hlavního hrdiny.

Možná budete Jaspera zpočátku podceňovat a dívat se na něj se shovívavým nadhledem, ale to se velmi rychle změní. Brzy totiž zjistíte, že je chytřejší než většina z nás. Stane se vám vzorem a vy si uvědomíte, že svět potřebuje více takových Jasperů. A nejspíš si stejně jako já položíte otázku, kdo je vlastně „normální“ a kdo „trochu jiný“. Tenhle příběh nevyženete z hlavy a budete se k němu často vracet. Proč? Protože i dospělí potřebují pohádky a díky Jasperovi se dotkneme ryzí čistoty a ryzího dobra.