Recenze: Čas riskovat všechno

Někdo se stal hrdinou díky jedné události a někdo tak trochu omylem. Pro Mary Elmesovou bylo pomáhání lidem pronásledovaných osudem životní náplní už odmalička. Milovala děti a přála si, aby všechny byly šťastné. Nejvíce dobrých skutků vykonala během druhé světové války, kdy zachránila stovky židovských dětí.

Kniha Čas riskovat všechno z nakladatelství Jota je prvotinou anglické spisovatelky a redaktorky Clodagh Finnové. Ta se díky své práci dozvěděla o existenci ženy, která během druhé světové války zachránila stovky židovských dětí před smrtí, ale přitom o svých činech nikdy nemluvila. Brala je jako samozřejmost a přirozená skromnost jí bránila v tom, aby hovořila o tom, co za války dělala. O své minulosti nechtěla mluvit dokonce ani se svými dvěma dětmi.

Ačkoliv je Čas riskovat všechno populárně naučná kniha se vším, co od tohoto žánru očekáváme, celá kniha je oslavou ženy, která svým způsobem ovlivnila dějiny. Kniha se čte jako napínavá beletrie a příběh Mary Elmesové vás chytne za srdce víc než leckterý román pro ženy. Unikátní byl i vznik samotného textu. Hlavní postava knihy, Mary Elmesová, se zpočátku zdráhala spolupracovat. Nikdy se necítila být hrdinkou a ani nestála o popularitu. Clodagh Finnová ji musela dlouho přemlouvat, aby se svěřila se svými zážitky a aby dovolila veřejnosti nahlédnout do svých vzpomínek a deníků.

Kniha je plná citátů z korespondence, soukromých dopisů i dobových textů. Díky tomu se ocitneme v minulosti a společně s Mary prožijeme její život. Biografie o významných osobnostech začínají jejich narozením a výjimkou není ani tato kniha. Autorka vypíchla to nejdůležitější, co formovalo osobnost Mary, a zároveň text doplnila zajímavými informacemi lehce bulvárního rázu. Díky tomu je Čas riskovat všechno publikace, od které se neodtrhnete. Hlavním tématem je záchrana židovských dětí před jistou smrtí v Osvětimi, ale autorka dokáže napsat čtivě i pasáže, které by mohly být v rukou méně obratného autora poněkud nudné.

Čas riskovat všechno je objektivní a věcně popsané svědectví o skutcích Mary Elmesové, ale z každého řádku na vás dýchne obdiv k ženě, která si zachovala své ženství a hrdinkou se stala proti své vůli. Mary se narodila do zámožné rodiny majitelů lékárny, a kdyby nebyla tvrdohlavá, nikdy by si neprosadila studium mezinárodních vztahů a cesty do nebezpečných končin světa. Mary se vždy řídila svou vírou, která byla založená na pokoře a úctě vůči bližním. To, co se dělo s židy, považovala za zvěrstvo proti lidství a nikdy se nenechala ovlivnit politikou nebo náboženstvím. Pomáhala, protože to tak cítila, a protože to tak chtěla.

Mnohokrát kvůli dětem riskovala vlastní život. Když to nešlo jinak, nacpala je do kufru auta a odvezla je do bezpečí. Jednou ji dokonce zatklo gestapo a uvěznilo ji. Jiná by se poučila, ale Mary pokračovala ve svém poslání s ještě větším zápalem. Druhá světová válka má mnoho neohrožených hrdinů, kteří si zaslouží náš obdiv a úctu. Přesto se nebojím říct, že Mary Elmesová je jednou z těch, kterých bychom si měli vážit nejvíc. Existuje k tomu spousta důvodů. Až si knihu přečtete, budete vědět, o čem mluvím. Pokud by se některá kniha měla stát povinnou literaturou ve školách, je to právě Čas riskovat všechno.