Recenze: Dějiny světa v 50 psech

Jelikož jsem sama majitelkou pejska, četba této nové ilustrované publikace od nakladatelství Jota byla jasnou volbou. Zaujala mě navíc i samotná autorka, kterou znám především díky jejímu bestselleru pro mladé The Gentleman’s Guide to Vice and Virtue. Také se aktivně prezentuje na sociálních sítích a zabývá se slavnými ženskými hrdinkami v historii, což je další z věcí, za kterou si zaslouží jistě pozornost.

Nakladatelství Jota přišlo s další populárně-naučnou publikací, které nechybí krásné ilustrace, tentokrát zaměřenou na osudy pejsků v dějinách času. Autorkou je Mackenzi Leeová, bestsellerová autorka beletrie a naučných knih pro děti a mladé dospělé. Jak už název napovídá, v knize najdete osudy celkem 50 pejsků, a to jak už těch více známých, tak i těch, o kterých se moc nepíše. Autorka se zaměřila nejen na historické potvrzené tvory, ale i na ty z mýt a legend. Nechybí jak světově proslulá plemena, tak i ta již vyhynulá. Leeová vše podává vtipnou a poučnou formou, z které je cítit, že si zdroje prošla fakt pečlivě. Máte tedy šanci se něco i dozvědět. Na rovinu však varuji, že ne všechny příběhy jsou šťastné, některé končí fakt strašně (třeba ty z války).

Jak jsem zmínila výše, najdete zde celkem padesát příběhů, které jdou po sobě chronologicky – začneme již v pravěku a postupně se dostaneme až do současnosti. A na co se můžete těšit konkrétně? Třeba na domestikaci psů, na Arga, věrného psa Odyssea, na Laiku, Pavlovovy psy, corgie královny Alžběty, psa Nelsona Mandely a mnohé další. Ze všech příběhů jasně vyplývá, že psi byli vždy nedílnou součástí lidského života, a že v mnohých případech i zásadně ovlivnili historii.

Nesmím opomenout zmínit grafickou stránku celé publikace, jelikož je to jedna z věcí, na které kniha může čtenáře nalákat. Ilustrace má na svědomí Petra Erikssonová, která odvedla fakt dobrou práci. Její ilustrace najdete nejen u každého příběhu, ale i v dalších částech knihy. Právě grafické zpracování spojené s notnou dávkou přínosných informací z knihy dělá ideální dárek pro všechny věkové kategorie – užijí si jak mladiství, tak i dospělí a starší čtenáři. Jediná podmínka? Mít rád pejsky.

Osobně jsem si čtení knihy Dějiny světa v 50 psech velmi užila a těšila jsem se na každý další příběh. Líbilo se mi, že se autorka nebála zavítat i ne do tak veselých vod a poodhalila temnou stránku lidstva, a to, jak se ke psům v minulosti chovali. Příběhy také proložila vlastním komentářem, ve kterém mnohdy odkazovala na svého vlastního pejska. Dalším plusem jsou i doplňující poznámky na konci některých příběhů, které k danému plemenu zmiňují fakta navíc. Knihu bych tak doporučila každému pejskaři, který by se rád dozvěděl něco navíc.

Hodnocení: 4/5
Autor: Kateřina Kopišťová