Recenze: Divoký obchod

Petr Cihlář je chytrý a úspěšný mladý muž. On sám sebe považuje za právnické eso a neodolatelného playboye. Protože se touží stát partnerem v prestižní firmě, přijme na první pohled jednoduchý úkol. Když se svou kolegyní dorazí do zapadlé vísky na Jesenicku, dojde mu, že udělal osudovou chybu.

Český spisovatel František Čech (1984) vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze. Po absolvování školy zůstal v oboru a zkušenosti získával po celém světě. Právnický thriller Divoký obchod z nakladatelství Host je jeho literárním debutem. V tomhle příběhu všechno stojí a padá s hlavním hrdinou, proto bylo logické, že mu autor přisoudil své povolání. Jeho Petr Cihlář je plnokrevná postava odkoukaná ze života a my můžeme jen tipovat, kolik toho má ze svého duchovního otce.

Nevím, jaký vztah si k Cihlářovi vybudujete, a nejspíš bude chvíli trvat, než si o něm uděláte obrázek. Pochopit ho není vůbec jednoduché, a pokud jste náhodou ženy, ani se o to nepokoušejte. Petr Cihlář je sice excelentní právník, ale zároveň je to egoista a neskutečný sexista. Už deset let pracuje v pražské advokátní kanceláři a nijak se netají tím, že prahne po místu partnera. Své podřízené si vyloženě vychutnává, peskuje je za sebemenší chybu a ženy považuje za objekt svých sexuálních choutek.

On sám se domnívá, že ho ostatní obdivují a že žádná žena nedokáže odolat jeho mužnému šarmu. Komika spočívá v tom, že Cihlář se bere děsně vážně, což by nemuselo být špatné, pokud by autor nevyprávěl příběh z jeho pohledu. A tak tady máme řadu vtipných eskapád a humorných slovních přestřelek, které chápe čtenář, ale ne hlavní postava. Divoký obchod vás pobaví a vy si na Petru Cihlářovi vypěstujete závislost, ačkoliv je to typ anti-hrdiny. Nevím, zda se s ním mužští čtenáři ztotožní, ale řekla bych, že tohle ani nebylo autorovým cílem.

Protože František Čech i jeho Petr Cihlář milují všechno, co se týká zákonů, je celá kniha prošpikovaná líčením toho, jak to mezi právníky chodí. Dozvíte se řadu zajímavostí, odkoukáte pár triků a v neposlední řadě pochopíte, že všem jde vlastně o jediné: o peníze. Divoký obchod je plný intrik a v několika situacích se náš hrdina ocitne v ohrožení života. Cihlář se kvůli povýšení zhostí úkolu, který jej zavede do zapadlé vesnice na druhé straně republiky. Tam se má stavět elektrárna a investor se stále dohaduje s majitelem přilehlého pozemku.

Cihlář se domnívá, že půjde o administrativní záležitost, ale to se přepočítal. Na Jesenicku na něj čeká řada dobrodružství, která by obstála i v akčním filmu nebo knihách tzv. americké drsné školy. Nejdůležitější je tu vyřešit případ, přežít a pokud možno obstát se ctí. Cihlář se nechce nechat rozptylovat něžným pohlavím, ale jak sami uvidíte, nebude to nic jednoduchého.

Hodnocení

Román Divoký obchod potěší všechny fanoušky české detektivky. Tenhle příběh je něco úplně jiného a je skvělé, že se někdo odhodlal napsat právnický thriller z ryze českého prostředí. Reálie jsou nám známé a víme, jak to v České republice funguje (nebo nefunguje?). Petr Cihlář si získá naše sympatie a my mu budeme fandit navzdory excesům, kterých se často dopouští.