Recenze: Kde se skrývá ďábel

Československo roku 1935. V Praze řádí sadistický vrah s přezdívkou Kožená zástěra. Psychiatr Viktor Kosárek míří na Orlí hrad, kde se léčí šestice vraždících maniaků a kde se podle legend skrývá vstup do pekla. Kosárek věří v moderní vědu, ale brzy zjistí, že ne všechno lze vysvětlt rozumem.

Skotský spisovatel Craig Russel (1956) pracoval jako policista, kreativní ředitel a nyní je romanopiscem na volné noze. Na svém kontě má řadu úspěšných knih a jeho romány se překládají do pětadvaceti jazyků. Podle čtyř knih natočili v Německu celovečerní televizní filmy a na jeho novinku Kde se skrývá ďábel zakoupila filmová práva společnost Sony/Columbia Pictures. Russellovy knihy posbíraly množství cen a chválu na ně pějí čtenáři i literární kritici. Román Kde se skrývá ďábel u nás vydalo nakladatelství Jota.

Zajímá vás žánr? Vězte, že Kde se skrývá ďábel má něco z historického románu, něco z politického thrilleru a nechybí tu ani detektivní zápletky. Přesto všechno je to nefalšovaný horor, při kterém vám bude běhat mráz po zádech. Předpokládám, že filmaři z příběhu udělají podívanou hrůzy, a když si vybavím scény z tajemného hradu, psychiatrická sezení nebo nálezy zavražděných prostitutek, nejsem si jistá tím, že ji zvládnu dokoukat do konce. Russell využil všechno, co se v hororech osvědčilo, ale přesto dokázal vymyslet originální a inteligentní příběh.

Ten se odehrává v kulisách Prahy a Orlího hradu u Mladé Boleslavi, a protože se ocitneme v roce 1935, děj ovlivní politická situace a příslušnost k tomu kterému národu. Co se zápletek týče, ty jsou univerzální a nadčasové, proto si knihu vychutná i ten, kdo v dějepise nedával pozor. Mnohé horory počítají s otevřeným koncem, ale toho se nemusíte obávat. Všechno detektivní je tu logicky vysvětleno a vy se budete proklínat za to, že jste neprokoukli autorovy triky.

Hlavním hrdinou je devětadvacetiletý psychiatr Viktor Kosárek, který nastupuje na nové místo. V Orlím hradě má mít na starosti takzvanou Ďáblovu šestku. Tu tvoří šestice mužů a žen, kteří jsou považováni za nejbrutálnější vrahy v Evropě. Tady na hradě žijí odděleně, mají různou minulost, skrývají rozličná tajemství, ale mladý psychiatr zjistí, že všichni tvrdí, že se setkali s ďáblem. Souběžně s tím pátrají policisté v Praze po sériovém vrahovi s přezdívkou Kožená zástěra.

Během výslechů vychází najevo souvislosti s Orlím hradem a policisté vyráží do psychiatrické léčebny obestřené strašidelnými legendami. Autor do svého příběhu zařadil několik věcí mezi nebem a zemí a je úžasné sledovat, jak se dokáže vcítit do myslí psychicky narušených pacientů. Jako vypravěč je Russel rázný a cynický. S ničím se dlouho nezdržuje a všechno podřizuje snaze vtáhnout vás do děje. To se mu stoprocentně podařilo a vy se připravte na hotovou smršť.

Hodnocení

Kde se skrývá ďábel je jeden z nejlepších hororů, s jakými je možné se setkat na stránkách knih nebo na filmovém plátně. Příběh má hlavu a patu, hlavní linie je detektivní a závěr knihy vás vyloženě nadchne svou originalitou a promyšleností. Pokud milujete napínavé příběhy, potom si knihu nenechte ujít.