Recenze: Květ smrti

Hana Kielová před třemi lety ubodala zámožného mladého právníka. Důvod nikdo nezná a celý svět po ní pátrá. Nyní od ní dostane novinářka Heloise Kaldanová velmi podivný dopis. Brzy dojde k prvnímu zločinu a Heloise se ocitá v ohrožení života.

Anne Mette Hancock (1979) je dánská spisovatelka a novinářka. Žila ve Francii a Americe a nyní zakotvila s manželem a dvěma dětmi v hlavním městě Dánska. Hancock pracovala pro různé noviny a časopisy, ale vždy snila o tom, že bude autorkou knih. Květ smrti je její literární prvotina a kniha se brzy po vydání stala bestsellerem. Je znát, že dosavadním hvězdám severské krimi vyrůstá silná konkurence. Knihu u nás vydalo nakladatelství Domino a nadchne všechny, kteří mají rádi temné psychologické thrillery a zároveň krimi romány.

Květ smrti je prvním dílem volně navazující série, v níž se objevuje dvojice hrdinů a zároveň vyšetřovatelů. První je novinářka Heloise Kaldanová a druhým profesionální policista Erik Schäfer. Více prostoru tu dostala Heloise, ale to je logické vzhledem k tomu, že je důležitou postavou příběhu. Heloise je poměrně složitá povaha a my se s ní setkáváme ve chvíli, kdy se ocitne na černé listině kvůli tomu, že si neprověřila informace od svého zdroje. Z průšvihu vybruslí s drzostí sobě vlastní a nám je jasné, že tohle nebude žádná křehká květinka. Heloise je přímočará a neexistuje nic, co by ji dokázalo porazit.

Neohroženě se postaví i k tomu, že jí z ničeho nic začnou přicházet podivné dopisy od ženy, která před třemi lety zavraždila mladého právníka. O identitě Hany Kielové nemůže být pochyb a Heloise nechápe, proč začala obtěžovat zrovna ji. A teď se dostává na scénu policista Erik Schäfer. Ti dva společně pátrají po tom, co se kdysi stalo, a vy se můžete těšit na všechno, co na severských thrillerech tak milujeme. Zápletka je promyšlená, inteligentní a zároveň mírně nechutná. Pokud milujete severské thrillery, pak nejspíš tušíte, o čem je řeč. Květ smrti je brutální, protože se tu popisuje něco, o čem se ve slušné společnosti nemluví.

Zatímco budete spolu s hlavními hrdiny řešit několik záhad, uvědomíte si, že se vám pod kůži dostává i Hana Kielová. S hrůzou si uvědomíte, že i ona je člověk, a klidně se s vámi vsadím o to, že ji jistým způsobem budete chápat. Něco je tady hodně zvrácené a některé věci vás budou doslova šokovat. Severská krimi boří tabu a její autoři se s chutí rýpají v různých perverzitách a jinakostech. Závěr vás hodně překvapí a jsem opravdu zvědavá, kam se naši hrdinové posunou v dalších dílech. Heloise se totiž dozví něco, co se týká její rodiny. Jde o věc, která otřese jejími jistotami a navždycky změní její život.

Heloise i Erik jsou výrazné postavy, které své domovině ani svým profesím nedělají ostudu. Jsem ráda, že se autorka vyhnula veškerým klišé a že se ti dva chovají profesionálně a na úrovni. Květ smrti je poctivá detektivka plná vodítek k řešení a zároveň velmi temné čtení, ve kterém není místo pro logiku. Možná něco málo vytušíte, ale garantuji vám, že se příběh bude ubírat směrem, který byste vůbec nečekali. A tak to má být. Květ smrti je překvapivý, surový a zatraceně dobře napsaný. A to už je dost důvodů pro to, abyste si ho přečetli.