Recenze: Laskavý jed

Na knihu jsem narazila již před nějakou dobou u zahraničních youtuberů. Z poměrně kladných recenzí jsem usoudila, že by mohlo jít o něco, co bych si také mohla užít. Byla jsem proto vážně ráda za český překlad. A buďme upřímní... koho by nenalákal už jen ten název?

Mocné schopnosti jsou ve světě, ve kterém Zahru žije, úplně vším. Už od mala dívka sní o tom, že zažije velké dobrodružství a opustí rodnou Ateru. Je však pouhou Zaříkávačkou, která je dobrá maximálně tak na péči o zvířata. Její přání se jí ale brzy splní. Shodou nešťastných náhod se ocitne uprostřed smrtícího závodu skrze poušť, ve kterém se utkají tři následníci trůnu o korunu. Zahru neví, komu může věřit – o život jí totiž usiluje úplně každý. Dokáže najít cestu ven z této beznadějné situace?

Laskavý jed je prvním dílem z plánované fantasy trilogie z pera Natalie Mae. Jedná se o její prvotinu. Autorka zasadila svůj příběh do fiktivního světa, ve kterém se prestiž a postavení jedince ve společnosti určuje podle schopnosti, s kterou se narodí. Ústřední dějová linka se pak točí okolo závodu o následnictví mezi třemi sourozenci. I když autorka nezabíhá do úplných detailů, co se týče fungování světa, nastínila právě tolik, aby čtenáře navnadila. Je totiž více než pravděpodobné, že více odhalí v dalších dílech. Kromě systému vrozených schopností se dovídáme i něco málo o tamním náboženství a politickém rozložení sil v okolních královstvích.

"Ještě pořád máš v úmyslu mě zabít? Řekni, že ne," prosím a ruce se mi chvějí, když pouštím jeho zápěstí. Přece nemůže odpovědět: "Ano." Po tom všem, co jsem pro něj udělala...

Autorčin styl psaní je svižný, úderný a velmi čtivý. V bezmála 400 stranách se samozřejmě najdou nějaká hluchá místa, to se ale u prvotiny dá čekat a ve výsledku to nijak nenarušuje příběh. Dočkáte se spousty akce, napětí a momentů, při kterých se vám bude tajit dech. Nedílnou součástí knihy je i romantika. Pokud jste fanoušky starého dobrého milostného trojúhelníku, určitě zklamaní nebudete. U vedlejších postav najdete i nějakou tu reprentaci z LGBTQ+.

Na začátku knihy najdete i mapu, pomocí které se budete moci zorientovat v probíhajícím závodu. Popravdě jsem od Laskavého jedu na začátku moc nečekala. Trvalo mi, než jsem se začetla, nakonec jsem ale byla velmi příjemně překvapená. Na první pohled možná kniha vypadá jako další typická young adult, má v sobě ale velký potenciál. Zajímavý systém magie a schopností, slibná romantika a postavy, které vás vždy překvapí. A to nemluvím o hlavní hrdince Zahru, která sice není nijak mocná, vládne ale schopností, která dokáže porazit i ty největší siláky. Těším se na další díl a doufám, že u nás v překladu vyjde.

Autor: Kateřina Kopišťová
Celkové hodnocení: 4/5