Recenze: Lenčiny katastrofy

Lenka chodí do 5. B a nemá to vůbec jednoduché. Doma ji otravují blbobráchové Jakub a Šimon, táta je věčně otrávený učitel němčiny a máma rodinu týrá svými kuchařskými pokusy. Dědeček špatně slyší, babička je neustále dojatá a lepší to není ani ve škole. Její život je prostě jedna velká katastrofa. Pomůže jí psaní deníčku?

Německá spisovatelka Alice Pantermüllerová se už na základní škole rozhodla, že bude učitelkou a spisovatelkou. Po studiu učitelství a knihkupectví nějakou dobu učila a dnes je z ní spisovatelka na plný úvazek. Známou se stala svými knihami pro děti. Báječně potrhlou sérii Lenčiny katastrofy vytvořila společně s ilustrátorkou Danielou Kohlovou. I ta měla od dětství jasno v tom, že se bude život jako ilustrátorka a grafička. Lenčiny katastrofy u nás vydává nakladatelství Bookmedia a dosud vyšlo 5 dílů a Lenčiny katastrofy - Deník.

Jednotlivé díly se jmenují: Všude plno králíků, Mezi ovcemi a slepicemi,  Zaklínání hadů, Drž zajíce, když ho máš! a Dnes nám hraje ropucha a želva. Ačkoliv jde o sérii, jednotlivá dobrodružství na sebe navazují jen velmi zvolna, proto je vlastně úplně jedno, kterým dílem začnete. Bojíte se, že nepochopíte, kdo je kdo? V tom případě vás mohu ujistit, že žádné zmatky nebo nedorozumění nehrozí. Série je určená dětem od osmi let a je přizpůsobená mentální vyspělosti nejmenších čtenářů. Všechny knihy mají vtipné kreslené „vysvětlivky“, kde se dozvíte, co je kdo zač.

Samozřejmě, že všichni jsou charakterizovaní z pohledu Lenky. Ostatně, kdo jiný by je měl popisovat a kreslit, když jde o její soukromý deník, že? Lenka se považuje za nesmírně inteligentní a rozumnou dívku, která nechápe slabosti ostatních. Všichni, se kterými je ve styku, jsou nějakým způsobem vadní. Dvojčata Jakub a Šimon všem pijí krev, akční maminka ráda experimentuje, kdežto tatínek touží po klidné domácnosti a neustále kvůli něčemu reptá.

Ve škole se pohybují samá podivná individua a Lenka je ochotná vzít na milost jen několik kamarádek. V knize Zaklínání hadů celá rodina vyráží na bio farmu do Krkonoš. Lenka by se nejraději válela u moře, ale co naplat. Aby si zlepšila náladu, rozhodne se vzít si s sebou svou flétnu. Ta je podle ní kouzelná a dokáže zaklínat kobry stejně jako žížaly. Bio farma je sice stejný opruz jako dovolená s rodiči, ale stačí, aby zahrála pár správných tónů, a všechno bude, jak má být.

V knize Drž zajíce, když ho máš! se Lenka nudí, protože chytila neštovice. Je zavřená doma, nikdo k ní nesmí, a tak vymýšlí, čím se zabaví. Zobcová flétna ji už nebaví a potápění se žraloky nebo skákání s padákem jí zakázali netolerantní a nemoderní rodiče. Když Lenčina nejlepší kamarádka Xeňa navrhne, že z dívek budou herečky, Lence je jasné, že konečně našla smysl života. Vždyť stačí tak málo. Získá roli ve filmu slavného herce Ládi Plyšíka a to by v tom byl čert, aby se nestala celebritou.

Lenčiny katastrofy jsou ztřeštěná dobrodružství jedné puberťačky. Budete nad nimi slzet smíchy i nevěřícně kroutit hlavou. Série pobaví nejmenší čtenáře stejně jako jejich rodiče a prarodiče. Malí čtenáři se od Lenky neodtrhnou a klidně se s vámi vsadím o to, že si začnou psát a kreslit svůj vlastní deník. Chcete-li se královsky bavit, rozhodně si tuto sérii nenechte ujít.

V červnu chystá nakladatelství vydání 6. dílu: Lenčiny katastrofy - Na poslední čeká los.