Recenze: Misionář

Luboš Neumann býval eso mezi policisty. Když odešel na zasloužený odpočinek, myslel si, že už bude mít konečně klid. Jenomže zločin si ho dokáže najít i tam, kde by to vůbec nečekal. Tentokrát během přednáškového turné ve Švýcarsku.

Česká spisovatelka Iveta Svobodová (1965) vystudovala tvůrčí psaní a na svém kontě má několik knih. Její romány a novely se točí kolem zločinů a my se už několikrát mohli setkat s jejím vyšetřovatelem Lubošem Neumannem. Nejnovější krimi román Misionář vyšel v nakladatelství Šulc-Švarc a my spolu s jejím hlavním hrdinou navštívíme Švýcarsko. Zde dojde k brutální vraždě, ale záhy je jasné, že vrah jen tak nepřestane. A také je zřejmé, že i on má vazby na Českou republiku.

Luboš Neumann býval elitním vyšetřovatelem u policie, ale na stará kolena si chtěl užít zasloužený odpočinek. Spolu s manželkou provozuje penzion a žije spokojeným a klidným životem. Svobodová dopřála všem hlavním i vedlejším postavám dostatečný prostor, a my je tak poznáme opravdu detailně. Neumann je na první pohled obyčejný chlápek, který miluje dobré jídlo a kterého baví vtipkovat se svými blízkými. Jako specialista na zločin je pozván na přednášku do Švýcarska, kde ke svému zděšení objeví znetvořené tělo zavražděné ženy.

Ve Švýcarsku žije jeho kamarád z dětství, který shodou okolností zastává vysoký post u policie. A tak se stane, že je Luboš součástí týmu, jenž pátrá po sériovém vrahovi. Po vzoru amerických thrillerů nám autorka dává nahlédnout do minulosti vraha, takže víme, co utvářelo jeho chorobnou mysl. Protože jsme v krimi románu, totožnost vraha se dozvíme až na konci knihy. Misionář je hodně psychologický po americkém způsobu, ale zároveň je to domácká detektivka s motivy, na jaké jsme zvyklí.

Neumann je vcelku sympaťák, a i když se nechce zabývat zločinem, ukáže zahraničním kolegům, jak se to má dělat. Svobodová zpracovala téma zneužívaných a týraných dětí, což je už samo o sobě velmi drsné. Tento motiv se táhne celou knihou a je velmi důležitý pro řešení zápletky. Misionář působí velmi reálně a postavy včetně zločinců připomínají skutečné lidi. Nejsou to papírová pimprlata, ale plnokrevné postavy se svými trápeními i nadějemi. Ne všechno je zalité sluncem, ale v kontextu je to velmi poctivé.

Ačkoliv vrahovo běsnění působí hrůzostrašně, vrahovy pohnutky vycházejí ze skutečnosti. Náš vrah se totiž mstí za něco, co se kdysi přihodilo, a výběr obětí a způsob jejich smrti se mu jeví jako logický. Máte-li rádi reálně působící krimi romány, potom si Misionáře nenechte ujít. V příběhu se prolínají časové roviny, a kniha získá na atraktivitě i lokacemi, v nichž se budeme pohybovat. Luboš Neumann vám předvede, že ještě ani zdaleka nepatří do starého železa, a je velmi pravděpodobné, že se stanete jeho fanouškem. Pokud jste se s ním ještě nikdy nesetkali, je nejvyšší čas to napravit.