Poskytneme vám LESNÍ TERAPII - zažeňte stres a nabijte se energií

Recenze: Němý viník

Stevie je tak trochu jiná dívka. Kašle na vzhled a volný čas tráví vyšetřováním zločinů. Tak trochu jiná je i Ellinghamova akademie. Na této škole došlo k několika záhadným zločinům, a jak to vypadá, na kloub jim dokáže přijít pouze Stevie.

Stevie je duchovním dítkem americké spisovatelky Maureen Johnsonové (1973). Ta vystudovala tvůrčí psaní na prestižní univerzitě a již odmalička věděla, že chce být spisovatelkou. Sen se jí splnil a ona dnes patří k respektovaným autorkám v žánru románů pro mládež. Její Stevie se nám poprvé představila v knize Křiváci, kterou vydalo nakladatelství CooBoo. V témže nakladatelství právě vychází druhý díl série s názvem Němý viník.

Některé série jsou velmi volné, ale to v našem případě neplatí. Pokud jste nečetli předešlé „Křiváky“, bude vám možná dělat problém zorientovat se v postavách i zápletkách. Němý viník pokračuje tam, kde Křiváci skončili a řeknu rovnou, že na řešení některých záhad si budeme muset ještě počkat. Paradoxně to ale není na závadu. Tahle detektivka pro mladé obsahuje tolik záhadných zločinů, že by to vystačilo na několik knih.

Dějištěm příběhu je prestižní Ellinghamova akademie, kde ke zločinům docházelo už od jejího založení. K brutálním zločinům došlo ve třicátých letech dvacátého století a k dalším došlo v posledních týdnech. Otázka pak je, nakolik spolu jednotlivé zločiny souvisí. Autorka je poměrně brutální povaha, a tak se s vámi nebude nijak mazlit. Pokud čekáte řešení nevinných šifer a intelektuální hádanky, pak na to raději zapomeňte. Němý viník je plný vražd a únosů a bude vás šokovat svou bezcitností.

Protože je hlavní hrdinkou dospívající dívka, autorka se zaměřila na problémy, jaké náctiletí řeší. Stevie je trochu praštěná a excentrická, ale ve své podstatě je to správňačka. Je to dívka, jakou byste chtěli mít za kamarádku, protože je vám jasné, že vás nikdy nepodrazí. Stevie se ještě nevzpamatovala z nálezu mrtvého spolužáka, a už je okolnostmi donucená pustit se do vyšetřování dalšího zločinu. Na akademii se vrací na žádost jistého senátora, který zde má syna. Stevie slíbí, že na Davida dohlédne, a v tu chvíli ji nenapadne, jak moc ji bude mladík přitahovat.

Němý viník v několika ohledech připomíná Harryho Pottera. I tady je parta spolužáků, která řeší záhady a která naivně věří, že všichni dospěláci se chovají slušně. Stevie se pouští do vyšetřování zločinů a autorka její detektivní úsilí zlehčila vtipnými a inteligentními odkazy na slavné literární detektivy. Stevie a její spolužáci mluví tak jako ostatní náctiletí a autorka se naštěstí vyhnula tomu, aby z nich dělala téměř až pohádkově dokonalé bytosti. Stevie i David mají své silné i slabé stránky, a tak je čtenáři budou brát vážně. Spolu s nimi si vyzkouší své detektivní schopnosti a uvědomí si, jak moc je důležité přátelství.