Recenze: Oligarchie

Nataša vyrůstala v Rusku se svou chudou matkou. Jako šestnáctiletá zjistila, že její táta je nejbohatším mužem v zemi. Díky němu se dostala na internátní školu v Anglii. Aby zapadla mezi puberťačky, předstírá, že je posedlá svou váhou. Ani jedna z dívek netuší, o jak velké problémy si koledují.

Anglická spisovatelka Scarlett Thomasová (1972) vystudovala kulturní studia na londýnské univerzitě a nyní vyučuje anglickou literaturu a tvůrčí psaní na univerzitě v Kentu. Její knihy byly přeloženy do pětadvaceti jazyků a pravidelně získávají prestižní literární ocenění. V češtině dosud vyšly tři romány pro dospělé. Nejnovější román Oligarchie právě vydalo nakladatelství Host.

Na první pohled se zdá, že jde o humoristický román o nelehkém dospívání zhýčkaných zbohatlických dcerušek. Jenomže když se pořádně začtete, zjistíte, že autorka zpracovala několik poměrně závažných témat. Témat, která nejsou k smíchu a o kterých se nesluší vtipkovat. Ústředním tématem je anorexie dospívajících a na vás čeká řada momentů, kdy příběh získá hořkou pachuť a vás přejde smích. Přesto všechno je ale autorčiným cílem vás pobavit. A to se jí stoprocentně povedlo.

Oligarchie je román pro dospělé, ale zároveň je to také vtipná společenská satira. Hlavní hrdinkou je šestnáctiletá Nataša a styl vyprávění odpovídá jejímu věku. Proto je hodně svižný, téměř až fejetonový. Nataša se vyjadřuje stejně jako celá její generace. Je otevřená, nelítostná, a protože je nejen atraktivní, ale hlavně bohatá, ani ji nenapadne přemýšlet, než něco plácne. Ostatně, internátní škola, kde se nachází, působí sama o sobě groteskně. Nataša a její spolužačky považují normální lidi za něco exotického a jejich učitelé jim marně domlouvají, aby o nich nehovořily jako o lůze.

Nataša a její kamarádky řeší módu a kluky. Nejvíc je přitahuje to, co mají zakázané. V tom Natašu podporuje nejen její otec oligarcha (čti: mafián), ale také výstřední tetička. Velkou módou je řešit svou váhu a ani v této oblasti Nataša nechce zůstat pozadu. Problém nastane, když jedna z jejích spolužaček zemře. Dívka trpěla anorexií, ale Nataša tuší, že za jejím utonutím je něco jiného. A tak se rozhodne, že si zahraje na soukromého detektiva. Podezřelí jsou především její učitelé a my můžeme knihu s klidem nazvat zábavnou detektivkou.

Ačkoliv se v Oligarchii objeví minimálně jedna vražda, garantuji, že se budete chechtat od začátku až do konce. Scarlett Thomasové se geniálně podařilo zachytit duševní pochody i mluvu současných puberťaček. Chytrým způsobem si z nich dělá legraci a fajn je, že Nataša nebere sama sebe nijak vážně. Nataša a její spolužačky jsou možná snobky, které se zajímají pouze o značky a ceny svých hadrů, ale vy si je zamilujete a budete si přát dozvědět se o nich co nejvíc.

My starší nostalgicky zavzpomínáme na doby našeho dospívání a nejspíš budeme nad Natašou nechápavě kroutit hlavou. Nataša se do všeho vrhá po hlavě a podobně přistupuje i ke svému vyšetřování. Kdyby skuteční detektivové jednali jako ona, budeme si klepat na čelo. Ale v Oligarchii jí její zbrklost rádi odpustíme, protože díky ní strávíme několik úžasných večerů. Spolu s Natašou se od srdce zasmějete a je velmi pravděpodobné, že i omládnete. Máte-li rádi nadsázku a hodně ztřeštěné příběhy, nenechte si Oligarchii ujít.