Recenze: Pod jabloní

V městečku nedaleko Prahy došlo k bizarní vraždě. Opilému muži spícímu pod jabloní někdo zatloukl do ucha hřebík. O případ se zajímá kriminálka i bývalý policista Viktor Eret. Během vyšetřování vyjde najevo řada nových skutečností a brzy je jasné, že důvod k vraždě mělo hned několik lidí.

Česká spisovatelka Jindřiška Ptáčková (1943) vystudovala pedagogiku a po studiích pracovala jako učitelka a redaktorka v časopisech a nakladatelstvích pro děti. Zpočátku psala knihy pro nejmladší čtenáře a později k nim přidala psaní detektivních románů z českého prostředí. Na svém kontě má přes tři desítky knih a její detektivky vydává nakladatelství Moba v zelené edici Původní česká detektivka.

Pod jabloní je dobře napsaný příběh, v němž se všechno točí kolem vraždy postaršího muže. Ten byl nalezený pod jabloní ve své vlastní zahradě a nikdo nechce věřit tomu, že mu vrah zatloukl do ucha hřebík. Ačkoliv se Jindřiška Ptáčková snaží zůstat při zemi a její detektivka je střízlivá a působí reálně, čtenář se může těšit na několik senzačních odhalení. Je vidět, že autorka má načteno a že se v žánru detektivky orientuje. Díky tomu si může dovolit fundované a ironické průpovídky, kterými shodí vážně se tvářící detektivky svých předchůdců a kolegů.

Příběh se odehrává v typickém českém maloměstě, kde se všichni důvěrně znají. Ptáčková dokáže skvěle vykreslit všemožné podivínské postavy a ty, kteří mají k normálu hodně daleko.  je plná excentrických existencí, upovídaných a zvědavých babek a protivných či zlomyslných ženských. Co se týče vztahů mezi lidmi a rodinnými příslušníky, bude nám kniha Pod jabloní důvěrně známá. Občas vás možná napadne, jestli toho vtipkování a laškování není až příliš, ale to přece do detektivek odjakživa patří.

Tíhu vyšetřování nese na svých bedrech několik policistů. Záhadnou vraždu se pokoušejí odhalit vyšetřovatelé z hlavního města, příslušníci místní policie a k případu se nachomýtne i bývalý policista Viktor Eret. Policisté přistupují k případu zodpovědně, ale svědci jim vědomě i nevědomě hází klacky pod nohy. Spousta lidí tu vyloženě lže, někteří jen neříkají pravdu a hodně jich zneužije vyšetřování k tomu, aby si vyřídili účty se svými nepřáteli. Ostatně, nijak oblíbený nebyl ani zavražděný muž.

Až příliš lidí mělo důvod se ho zbavit, a tak policistům nezbývá než šťourat v jeho minulosti. Podobně je to i s motivy. Některé jsou banální, některé za vlasy přitažené a skutečný důvod k vraždě vás bude doslova šokovat. Jindřiška Ptáčková ví, co chtějí její čtenáři, a tak se nesnaží opisovat od amerických nebo severských kolegů. Ona je stále svá a její čtenáři bezpochyby ocení poklidné tempo příběhu. Pod jabloní je příběh založený na vztazích a my, Češi, se tady ukazujeme v nejhorším možném světle. Pomlouváme, škodíme, a když si myslíme, že na to nikdo nepřijde, neváháme ani vraždit.