Recenze: Příbytky hudby

Dokážete si podle jejich hudby představit jejich bydlení? Zajímá vás, kde vznikly nejslavnější opery, symfonie nebo valčíky? Víte, kdo z nich byl bordelář, kdo propadl hazardu a kdo měl slabost pro starší vdané ženy? Společně navštívíme domovy hudebních skladatelů pěti století a odhalíme všechna jejich tajemství.

Populárně naučná kniha Příbytky hudby s podtitulem „Místa, kde žili a tvořili slavní hudební skladatelé pěti století“ z nakladatelství Kazda je naprosto výjimečná publikace. Na svědomí ji mají dva profíci ve svém oboru, a protože tu hodně záleží na fotografiích, bylo by chybou zmínit pouze autora textu. Ale buďme konkrétní. Psané slovo si na svá bedra vzal známý a oceňovaný autor Bodo Plachta. Plachta je německý badatel, editor a autor populárně naučných knih. Zabývá se především novější německou literaturou a literární vědou.

Němec Achim Bednorz je už několik desetiletí uznávaným fotografem. Je na volné noze, cestuje po celém světě a zaměřuje se hlavně na fotografie architektury. Na svém kontě má mnoho knih s uměleckohistorickou tematikou. Tito dva pánové společně navštívili místa, kde žili a tvořili hudební velikáni, a společně se na vás snaží přenést atmosféru jejich domovů. Pro svou publikaci si vybrali skutečně výjimečné zjevy, takže nikdo nemůže říct, že o nich nikdy neslyšel. Člověk nemusí být zrovna hudební znalec, ale každý přece ví, že existoval Bach nebo Mozart.

Příbytky hudby nejsou suchopárnou nudnou publikací založenou na faktech. Autoři zcela záměrně vybrali trošku bulvární způsob zpracování, který je, přiznejme si, mnohem čtivější, než by byla kterákoliv objektivní učebnice. Hudební velikáni pěti století se v jejich podání promění v obyčejné lidi z masa i kostí. Jsou to lidé nedokonalí, protivní a jejich chování je leckdy až na hranici zákona. Stejně jako se liší jejich hudba, liší se jejich bydlení i životní styl. Někdo se styděl za buržoazní původ a vydával se za syna sedláka a jiný naopak nadělal dluhy, aby si mohl užívat.

Jeden hudební skladatel byl neuvěřitelný bordelář a jiný si zakládal na tom, že si žije jako honorace. Někdo se nechal vydržovat svými mecenáši, někdo pracoval jako domácí učitel hudby a někdo kočoval a hrál po celé zemi. Většina hudebních skladatelů žila ve výstavních sídlech ve městech, ale hrstka jich utíkala na venkov. Mnozí byli v kontaktu se slavnými spisovateli nebo filozofy a najdeme tu i jednu manželskou dvojici s velmi pohnutým osudem. Plachta a Bednorz vám ve zkratce představí skladatele, seznámí vás s jeho díly a obydlím, ale to, co je zajímá nejvíc, jsou všelijaké klepy a klípky z jejich soukromí.

Příbytky hudby si vychutnají znalci i fajnšmekři, ale kniha mnohé nabídne i těm, kteří se dosud o svět hudby pranic nezajímali. Ono totiž nezáleží na tom, kolik jste toho složili a kolik lidí vám tleská. Nezáleží dokonce ani na tom, kolik pater má váš dům a kolik zlaťáků máte v truhlici. I mezi slavnými jsou podivíni a chlápci, co mají slabost pro hazard nebo naprosto nevhodné ženy. Jsou stejní jako my nebo naši sousedé a je zajímavé sledovat, co všechno tropili kvůli lásce, penězům nebo touze po slávě. Otázka ale je, zda to jako slavní hudební skladatelé měli lehčí, nebo naopak těžší.