Dnes končí: sleva 40 % na cestopisy – od 149 Kč.

Recenze: Proti proudu řeky

Zima v roce 1369 byla příšerná i bez toho, že v okolí Karlova hrádku došlo k několika nevysvětlitelným úmrtím. Něco vypadalo jako nešťastné nehody a oběťmi byli muži i ženy. Místní cítí, že kolem obchází zlo, a všichni se ptají, nakolik záhadná úmrtí souvisí s tajemným mužem v černém.

Česká spisovatelka Miloslava Šachová (1957) vystudovala farmacii a dodnes pracuje jako lékárnice. Na svém kontě má řadu komiksových scénářů s historickou tematikou pro knihy a časopisy. Kniha Proti proudu řeky z nakladatelství Motto je její románovou prvotinou. Žánrově jde o historický román s prvky thrilleru a hororu. Rozhodně jde o originální počin a Šachová se nebála ani neortodoxního zpracování a nevšedních jazykových prostředků.

Příběh se odehrává v drsné době temného středověku a autorce se povedlo vykreslit vpravdě hororové kulisy. To, v čem je jako vypravěčka geniální, je vylíčení prostředí a navození atmosféry. Strašidelné místo koresponduje s brutálním příběhem a pochmurným tónem celého vyprávění. Dějiště se tu stalo jednou z postav a místní museli ustoupit do pozadí. V první kapitole se dozvíme o tragických událostech, které postihly kraj, a potom se budete retrospektivně dozvídat, co bylo jejich příčinou.

V centru dění je záhadný muž v černém. Cizinec ve vesničanech vyvolává strach a na pozoru se před ním mají i ti, kterým svým umem a znalostmi bylinek zachránil život. Místní ho považují za Smrt, vyprávějí si o něm děsivé historky a nikdo se s ním nechce setkat beze svědků. V okolí Karlova hrádku se šeptá, že muž v černém se stará o bláznivou dceru, a dívky se vesničané bojí snad ještě víc než jejího otce. Co se týče mrtvých, není Šachová žádná troškařka. A stejně jako se nemazlí se svými postavami, nemazlí se ani se svými čtenáři.

Její vyprávění je surové a jeho brutalitu nezmírní ani hojně používané poetické výrazy a obraty. Styl románu záměrně připomíná kronikové vyprávění a Proti proudu řeky je čtivou exkurzí do historie. Autorka se zaměřila na trýznivé osudy žen a například příběh dcery muže v černém otřese i naprostými cyniky. Tenhle román by si měli povinně přečíst všichni studenti sociologie i všechny feministky. Milovníci dedukce ocení detektivní zápletku, detaily zločinů i psychologický vývoj vraha. Až do posledních kapitol nebudete vědět, kdo stojí za kterými zločiny, což je úspěch už proto, že kniha je zařazena mezi historické romány a ne detektivky.

Autorka si vybrala kontroverzní motivy a máloco je tady buď bílé, nebo černé. To se týká postav i jejich činů. Možná budete šokováni, s kým budete sympatizovat a komu budete držet palce. Text má všechny znaky umělecké literatury, a pokud hledáte komerční čtivo, poohlédněte se raději jinde. Paradoxně je tu tolik vražd, kolik byste očekávali od pokleslých hrůzostrašných příběhů. Vraždy tu ale nejsou samoúčelné, mají svůj důvod a logicky zapadají do děje. Jsem ráda, že se kniha objevila na knižním trhu, a doufám, že autorce co nevidět vyjde další historický román.