Recenze: Říkala si o to

Emma navštěvuje střední školu a její život je jako z pohádky. Rodiče ji zbožňují, chlapci jí leží u nohou a dívky si přejí být jako ona. Jednou se však přihodí něco, co obrátí její život vzhůru nohama. Z hvězdy je společenský vyvrhel. Dokáže se Emma vyrovnat s tím, co se stalo?

Irská spisovatelka Louise O Neillová vystudovala angličtinu a po státnicích pracovala pro ženský časopis v New Yorku. Do světa literatury vstoupila v roce 2014 románem Only Ever Yours. Kniha získala několik ocenění a čtenáři netrpělivě čekali na další román. Tím je právě aktuální novinka Říkala si o to z nakladatelství Bookmedia. Autorka je v současné době na volné noze. Pracuje jako novinářka, pracuje na další knize a aktivně se zabývá tematikou feminismu.

Říkala si o to je poměrně drsný psychologický román o dívce, která během chvíle přišla téměř o všechno, co měla. Emma je atraktivní kráska vyrůstající v milující rodině. Její matka se snaží, aby byla dokonalá, otec je hrdý na její studijní úspěchy a starší bratr se k ní chová ochranitelsky. Emma si žije jako v bavlnce a je zvyklá na to, že je středem pozornosti. Protože autorka využila vyprávění v první osobě, zjistíme, co si Emma myslí a co cítí. Její myšlenky a pocity jsou často v rozporu s tím, jak se chová a co říká.

Možná vám bude Emma připadat pokrytecká. Možná ji budete litovat, anebo se budete ptát sami sebe, proč se snaží každému zavděčit. Dělá to kvůli svému egu? Nebo se snaží dostát své pověsti? Nechci vám nic podsouvat, úsudek si raději udělejte sami. Řeknu jen, že porozumět téhle dívce není vůbec jednoduché a že v jejím případě platí ono okřídlené Co čtenář, to názor. Protože je autorka feministka a zajímá se o postavení žen, můžete už od počátku porovnávat ženské a mužské myšlení.

Hodnocení

Říkala si o to je až brutálně upřímná výpověď o lidech, kteří jsou i navzdory mládí nebo vzdělání zatížení mnoha předsudky. Tématem románu je znásilnění, přičemž autorka dokázala přijít s několika velmi originálními motivy. Když se řekne slovo „znásilnění“, každý z nás si udělá nějakou představu. Ale na to, co se stalo Emmě, musí mít člověk opravdu bohatou fantazii. Hodně se tu bude řešit skutková podstata znásilnění a možnosti, jak tento trestný čin prokázat. Říkala si o to ale není právnickým thrillerem. Nejdůležitější je tady Emma a to, jak se k situaci postaví.

Autorka si s gustem smlsla na názoru, že za znásilnění si mohou ženy samy. Ona s tím ostře nesouhlasí a velmi čtivým způsobem nám přibližuje myšlení obyčejných lidí. Protože žijeme v jednadvacátém století, ke slovu se dostávají moderní technologie. Na sociální síti se objevily Emminy fotografie a každý, kdo má přístup na internet, se může k Emmině situaci vyjádřit. Emma se musí vypořádat s hrůzným zážitkem, ale možná ještě horší jsou reakce jejího okolí. Říkala si o to vás donutí přemýšlet o řadě věcí a nejspíš i přehodnotíte některé své názory. Uvidíte, že máloco je buď „černé“, nebo „bílé“. Emma je jedna z mála postav, které se vám dostanou pod kůži už jen tím, že existují. Její cesta nebude vůbec lehká, ale protože jí budete držet palce, má určitou naději. Ona i ostatní ženy, kterým se stalo něco podobného.