Recenze: Smrtelný hřích

Jedenáctileté Erice se náhle převrátí život vzhůru nohama. Otec ji znásilní, ale dívce nikdo nevěří. Erika se pokouší fungovat, i když to není vůbec lehké. Co udělá, když se její otec rozhodne provést to samé její mladší sestřičce?

Česká autorka Markéta Harasimová (1977) vystudovala obchodní akademii a již během studií začala publikovat kratší literární útvary a psát knihy. Dnes je spisovatelkou na plný úvazek a na svém kontě má dvě desítky knih, mezi nimiž převažuje moderní červená knihovna. Hlavní je tu romantická zápletka, okořeněná napětím a častými erotickými scénami. Smrtelný hřích je další z řádky knih, které vyšly v nakladatelství MaHa, které si Harasimová založila.

Smrtelný hřích je sugestivní a napínavý thriller amerického střihu, který má blízko psychologickým románům. Autorka se vykašlala na předsudky i dobré mravy a naložila vám toho tolik, že budete mít o čem přemýšlet ještě za několik dní. Harasimová byla vždy poměrně cynická a realistická vypravěčka, které byla cizí naivita hrdinek červené knihovny. Vždy tíhla k psychologii a feminismu, proto její hlavní postavy nejsou žádné pipky, ale rázné ženy, které musí dělat závažná rozhodnutí. Smrtelný hřích je drsný příběh pro otrlé, i když pravdou je, že o něčem podobném jsme už určitě slyšeli i v běžném životě.

Smrtelný hřích se točí kolem hlavní hrdinky Eriky. Když bylo Erice jedenáct let, její matka odjela pečovat o nemocnou babičku. Erika zůstala na čas sama s otcem a jen velmi pomalu jí docházelo, že otcovo chování není zcela v pořádku. Dívka netuší, že je obětí sexuálního zneužívání, a když se o tom zmíní matce, ta dělá, že k ničemu takovému nedošlo. Erika zatrpkne, ale přesto se pokusí žít normální život. Snaží se být jako její vrstevnice a s určitými potížemi se jí to i daří. Problém nastane ve chvíli, kdy se dozví, že v podobném nebezpečí se ocitla její mladší sestra.

Smrtelný hřích by se dal označit i za krimi román, protože co se týče dějových zápletek, prim hraje důkladné policejní vyšetřování. A protože jsme v románu pro ženy a Erika touží po lásce stejně jako jiné ženy, řeší se tady i její vztahy a sexuální život. Krouží kolem ní několik mužů a vy můžete tipovat, jaké s ní má kdo úmysly. Možná si to ani neuvědomíte, ale už od začátku budete Erice držet palce, aby našla opravdového muže, který by tu byl jen pro ni a nebál se její temné minulosti. Erika je silná ženská a bude vám sympatická svým praktickým postojem k životu, svým nadhledem a touhou trestat bezpráví.

Markéta Harasimová si vybírá aktuální ožehavá témata, a tak počítejte s tím, že ne všechno je tu zalité sluncem. Všechny postavy působí reálně a odkoukané od života jsou i jejich problémy. Smrtelný hřích není žádná sentimentální idylka, ale brutální obraz současné společnosti. Pokud se právě potýkáte s něčím, co srazilo vaše sebevědomí, potom vám knihu vřele doporučuji. Příběh je zaručeným lékem na každý splín a vy uvidíte, že nic není tak hrozné, jak se může zdát. Když dokázala najít řešení Erika, dokáže to každá z nás.