Recenze: Zapomenuté dívky

V lese je nalezena mrtvá žena se zjizvenou tváří. Identifikace by měla být snadná, ale není. Nikdo dotyčnou nezná a nikdo se k ní nehlásí. Šok přijde ve chvíli, kdy policie zjistí, že žena už dávno zemřela na zápal plic.

Dánská spisovatelka Sara Blaedel (1964) vystudovala žurnalistiku a dlouhá léta se věnovala novinařině. Do světa literatury vstoupila v roce 2004 románem Zelený prach. Šlo o první díl volně navazující série o vyšetřovatelce Louise Rickové a její kamarádce, novinářce Camille Lindové. Tato série Saru proslavila po celém světě a posbírala za ni řadu prestižních literárních cen. V pětimilionovém Dánsku se každá její nová detektivka stává senzací a zdroje uvádějí, že se tam zatím prodalo více než 2,5 milionů jejích knih.

Sara Blaedel ve svých knihách používá co nejvěrnější kulisy, a tak svou policistku Louisu nechala bydlet ve svém bytě a přisoudila jí i svého reálného pubertálního syna. Nejnovější díl série, thriller Zapomenuté dívky, vydalo nakladatelství Práh. Přiznám se, že šlo o mé první setkání s autorkou, ale už teď mohu říct, že jsem si na ní vypěstovala závislost. Zapomenuté dívky jsou velmi milým překvapením pro každého, kdo zhltne každou detektivku, která mu přijde pod ruku. V tomto žánru je těžké přijít s něčím novým, ale Sara Blaedel to dokázala.

Zapomenuté dívky jsou čtivou kombinací policejní pátračky, napínavého thrilleru i zamotané klasické detektivní hádanky ve stylu Agathy Christie. Nejpřesnější označení bude thriller, ale nebála bych se knihu zařadit i do škatulky hororů. Sara Blaedel píše s lehkostí, v podstatě nijak neplýtvá slovy, ale přesto dokáže vytvořit něco, díky čemu vám bude běhat mráz po zádech a vy zapomenete na čas. Louisa a Camilla jsou normální ženské, které se nijak nesnaží o to, aby vám byly sympatické. Jdou si svou vlastní cestou, ale přesto se s nimi bez problémů ztotožníte.

Největší prostor tu dostala Louisa, což je naprosto logické. Louisa se coby kriminální inspektorka stala šéfkou Zvláštní pátrací služby, která má vyšetřovat závažné a složité případy. Když je v lesích nalezeno mrtvé tělo ženy se zjizveným obličejem, zdá se, že půjde o banální případ. Jenomže opak je pravdou. Ženu nikdo nezná, a když se objeví svědek, zjistí se, že dotyčná je už mnoho let mrtvá. Poblíž místa činu je nalezeno další mrtvé tělo a Louisa má před sebou neřešitelnou záhadu. Zapomenuté dívky začínají jako krimi román plný vyšetřovacích technik, ale brzy se z něj stane neuvěřitelně silný příběh, v němž se všechno točí kolem lásky, chtíče a rodinných vztahů.

Zapomenuté dívky vás dostanou svou surovostí a zároveň neuvěřitelným člověčenstvím. Vím, že to bude znít divně, ale mají v sobě cosi mýtického. Hlavní detektivní zápletka je založená na tragédii hodné Shakespeara a vy prožijete emocionální bouři. Podobný příběh jsem ještě nečetla, a i když je otřesný, umím si představit, že by se něco takového skutečně stalo. Saru Blaedel nezastaví žádné tabu a je jí úplně jedno, že existují věci, o kterých se pouze šeptá. Až dočtete, budete nějakou dobu v šoku. Ale potom uznáte, že Zapomenuté dívky jsou jednou z nejlepších detektivek, jaké kdy byly napsány.