Recenze: Zaslepení

Další česky vydaný detektivní román bezmála padesátiletého norského autora je lákavý kousek.

Za prvé proto, že moc hezky vypadá. Obálka je zdařilejší než ta ze slovenského vydání, ovšem slovenské nakladatelství Premedia je ve vydávání knižní série komisaře Wistinga o dost dál než Kniha Zlín, potažmo Jota, aspoň co se týče počtu publikovaných překladů. Za druhé kvůli citaci z norského deníku Dagbladet, která z obálky hlásá, že „srovnání s Joem Nesbøm je zcela namístě!“

Zde musím to nadšení ale zchladit, to srovnání na místě není. Vysvětlím později.

Zaslepení je mým třetím kriminálním románem Jørna Liera Horsta a přes výše deklarované jsem si čtení užil. Dokonce bych se odvážil rozporovat čtenářské hodnocení na stránce s Databází knih, kde jsem k velkému údivu zjistil, že autorovým česky vydaným knihám s komisařem W. W. vévodí v hodnocení román Poustevník, který je z mého pohledu zatím nejslabší.

V Zaslepení je Horst lepší při konstrukci příběhu, ten je epičtější a výborně graduje. A titulek Zaslepení mu opravdu sedí. Postavou, která se nenechá uchlácholit a z osidel zaslepení unikne je samozřejmě Wisting, tentokrát však téměř bez přispění dcery Line, která dala kvůli otěhotnění své práci v novinách na čas vale. I tak ale sehraje důležitou roli.

Celý příběh se totiž točí kolem obsahu starého sejfu z domu po zemřelém kápovi organizovaného zločinu, který byl čirou náhodou dědečkem Lininy staronové kamarádky, bývalé spolužačky a nyní družky v mateřství. Ano, tak trochu příliš zjevná zápletka, nebýt toho, že souvislost mezi případem, na kterém Wisting zrovna dělá a Sofiiným dědem, respektive předmětem z jeho trezoru, zůstane celkem dlouho skryta. Přesto jsem se musel pousmát, jak rychle se Line se Sofií sblížily a že Sofie Line žádá, aby jí dělala při odvrtvání tajemného trezoru garde. To Horst narafičil okatě až moc.

O poznání lépe si ale vede při zaslepování čtenáře v tom, co je v dobré detektivce hlavní, to znamená při odhalování identity pachatele a rozplétání okolností případu. V líčení průběhu vyšetřování a v policejních postupů je autor jako bývalý policejní vyšetřovatel samozřejmě doma, inu těch dvacet let práce vyšetřovatele udělalo své. Tam je autorova hlavní síla a slabina v jednom. Rozdíl mezi Jørnem Lierem Horstem a stvořitelem Harryho Holea spočívá totiž právě v jeho střídmosti, vycházející zřejmě z policejních zkušeností Jørna Liera Horsta.  (Vlastně mi Horst trochu připomíná českého spisovatele, rovněž bývalého policistu, Martina Goffu, i když od něj znám osobně zatím pouze jeden románový kus.)

Hodnocení

Z jeho příběhů napětí a drama nestříkají jako u Nesbøho, a co je nejmarkantnější, Wisting není zábavný, není rozporuplný, je skvělý, jenže příliš obyčejný, vyšetřovatel. Není to někdo, s kým by se čtenář identifikoval, ani Line taková není (pokud nejste žena, jako žena bych se s Line identifikovat asi dokázal). Přál bych si, aby mu to i ostatní čtenáři odpustili a, stejně jako já a mnozí další, si jeho stylu vážili právě pro tu rutinní „obyčejnost“ detektivní práce. Protože právě taková ve skutečnosti asi je. Dobří vyšetřovatelé mají nejspíš mnohem blíž k úředníkovi než k hrdinovi jako z amerického akčního filmu.

Na závěr nechám na téma detektivního žánru promluvit Umberta Eca: „A zde nastupuje velká metafyzická útěcha, kterou nám poskytuje detektivní román, kde ani ta nejvlastnější příčina a ani skrytý hybatel veškerého pohybu nejsou mimo svět románu, nýbrž uvnitř, jsou jeho součástí. Tímto způsobem nám detektivka každý večer přináší tu útěchu, kterou nám (nebo alespoň mnohým z nás) metafyzika upírá.“

Autor: Standa Černý